سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار کامپیوتر

خدای من! کدام یک از مردم نزد تو محبوبتر است؟ فرمود : دانشمندی که دانشمند دیگری را می جوید . [موسی علیه السلام]

از: هومن اسماعیلی  سه شنبه 86/5/2  ساعت 11:23 صبح  

مدارک مایکروسافت

هفته پیش، در دفتر روزنامه مشغول غلطگیری صفحات بودم که زنگ تلفن به صدا درآمد. یکی از خوانندگان کاشف بود. درباره مدارک مایکروسافت پرسید. از عنوان مدارک و موارد استفاده هریک گرفته تا امکان یافتن کار در صورت داشتن مدرک.

" "

این مدارک که به مجموعه آنها MCP (Microsoft Certified Professiona)l گفته میشود، طی امتحانات استانداردی، به افرادی داده میشود که در به کارگیری یا پیاده کردن یکی از محصولات یا فناوریهای مایکروسافت مهارت کافی کسب کردهاند.

" "

   اولین بار نبود که درباره مدارک از ما پرسیده میشد و البته آخرین بار هم نبود. در واقع، از وقتی موسسات داخلی بسیاری کلاسهایی را برای دریافت این مدارک برگزار و برای آن تبلیغ کردهاند. اسامی این مدارک بیش از پیش سر زبانها افتاده است. اما این مدارک چیست؟

   این مدارک که به مجموعه آنها MCP (Microsoft Certified Professiona)l گفته میشود، طی امتحانات استانداردی، به افرادی داده میشود که در به کارگیری یا پیاده کردن یکی از محصولات یا فناوریهای مایکروسافت مهارت کافی کسب کردهاند. کسب این مدارک، نشان دهنده آن است که صاحب مدرک در به کارگیری آن محصول، محصولات یا فناوریها از نظر شرکت مایکروسافت تخصص کافی دارد. از سوی دیگر، صاحب مدرک میتواند به بعضی اطلاعات فنی موجود روی سایت مایکروسافت دسترسی مستقیم داشته باشد. مایکروسافت صاحبان این مدارک را به کنفرانسها و سمینارهای فنی خود دعوت میکند و مجلهای را هم ویژه این افراد منتشر میکند.

انواع مختلف این مدارک کدامند؟

  •    مدرک MCSA: مدرک MCSA (Microsoft Certified System Administor) به افرادی داده میشود که در زمینه مدیریت شبکه و محیطهای سیستمی مبتنی بر سیستم عاملهای ویندوز، مهارت کافی داشته باشند.

    درحال حاضر، این مدارک روی ویندوز 2000 داده میشود و برای کسب آن باید از توانایی مدیریت این سیستم عامل و مدیریت شبکه با استفاده از آن برخوردار بود. کسی نامزد دریافت این مدارک میشود و برای کسب آن در آزمون شرکت میکند. باید 6 تا 12 ماه تجربه پیاده کردن و مدیریت یک سیستم عامل روی رایانه شخصی، پیاده کردن و مدیریت یک سیستم عامل روی شبکه و مدیریت شبکههایی با بیش از 200کاربر را داشته باشد.

  • مدرک MCSE:       افرادی که به تحلیل نیازهای یک طرح تجاری، طراحی و پیاده کردن یک زیرساخت مبتنی بر محصولات و سیستم عاملهای مایکروسافت میپردازد و بر این اساس ، راه حلهایی را به کارفرمایان ارائه میدهند. مدرک MCSE (Microsoft Certified Systems Engineer) را به عنوان تایید تواناییهایشان اخذ میکنند.در واقع، این مدرک برای مهندسان سیستم، مهندسان پشتیبانی فنی، تحلیلگران سیستم، تحلیلگران شبکه و مشاوران فنی مناسب است. این مدرک، از پرطرفدارترین و معروفترین مدارک فنی به حساب میآید.کسی که برای کسب این مدرک اقدام میکند، باید دست کم تجربهای یک ساله در پیاده کردن و مدیریت یک سیستم عامل تحت شبکه با 2000 کاربر و در 5 نقطه فیزیکی داشته باشد. علاوه بر آن، نامزد MCSE باید دست کم یک سال تجربه در زمینه پیاده کردن و مدیریت سیستم عامل روی رایانه شخصی و طراحی زیرساخت شبکه داشته باشند.

  • مدرک MCDBA :MCDBA مخفف عبارت Microsoft Certified Database Administrator به مدیران پایگاه دادههای DATABASE) SQL) اختصاص دارد. که به طراحی، پیاده سازی و مدیریت این کارگزار (Server) مشغولند. در حال حاضر، این مدرک روی SQL Server 2000 ارائه میشود.

  • مدرک MCT: دارندگان مدرک ( MCT (Microsoft Certified Trained استادانی هستند که از سوی مایکروسافت، برای تدریس و آموزش دورههای مایکروسافت تاییده شدهاند. برای دریافت این مدرک باید یکی از دیگر مدارک MCP را داشت.

  •     مدرک MCAD :MCDA که مخفف عبارت Microsoft Certified Application Developer میباشد. مدرکی است برای کسانی که از فناوریهای مایکروسافت برای توسعه و نگهداری برنامههای کاربردی، برنامههای تحت وب و سرویسهای داده ایاستفاده میکنند. افرادی که به XML یا.NET تسلط دارند و از آنها برای ارائه برنامههای مختلف استفاده میکنند. در این گروه قرار میگیرند. کسانی که برای دریافت این مدرک، نامزد میشوند باید یک یا 2سال تجربه در این زمینه داشته باشند. برنامه نویسان، تحلیلگران برنامه و تولیدکنندگان نرمافزار میتوانند برای کسب این مدرک اقدام کنند.
     

  •    مدرک MCSD: دارندگان مدرک (MCSD (Microsoft Certified Solution Develper افرادی هستند که با فناوریها، سیستمهای عامل و معماری ویندوز، راهکارهای مناسبی را برای صاحبان صنایع و تجارت طراحی کرده و توسعه میدهند. دست کم یک تجربه 2ساله کاری برای خواستاران این مدرک لازم است. مهندسان نرمافزار. تحلیلگران و تولیدکنندگان برنامههای کاربردی و مشاوران فنی کسانی هستند که داشتن این مدرک را به آنها توصیه میکنیم.
     

  •    مدرک (MOS : MOS ( Microsoft Office Specialist به کسانی داده میشود که در کار با مجموعه نرمافزارهای Office یعنی Word,Excel, outlook,powerpoint, Access و MS project مهارت کافی داشته باشند. از آنجا که مجموعه Office در بیش از 100کشور و با 18 زبان در اختیار کاربران قرار میگیرند. میتوان آن را فراگیرترین مدرک مایکروسافت دانست. بد نیست بدانید که ماهانه 32هزار نفر در سراسر دنیا این مدرک را دریافت میکنند.
     

  •    مدرک Microsoft Office Specialist Master Instructor :             این مدرک به کسانی داده میشود که برای تدریس بخشهای مختلف Office مهارت کافی داشته باشند. خواستاران این مدرک باید دست کم از 2 سال تجربه تدریس این نرمافزارها بهره مند باشند.

   حال که با مدارک مختلف مایکروسافت و کاربرد هریک آشنا شدیم. پرسش بعدی در ذهن ما جرقه میزند: چگونه میتوانیم یک مدرک مایکروسافت دریافت کنیم؟ مایکروسافت، 6 مرحله و گاه برای شرکت موفق در امتحان و کسب مدرک ذکر میکند:

  1.  ابتدا تصمیم بگیرید کدام مدرک برای شما مناسب است. در این تصمیم گیری، باید تجربهها و مهارتهای کاری خود را دخیل کنید و با توجه به شناختی که از کاربرد هر یک از مدارک دارید تصمیم بگیرید.
  2.  تجربه کافی کاری کسب کنید. همانطور که اشاره کردیم، مدارک MCDBA, MCSAو MCSE دست کم یک تجربه یک ساله و MCDA, MCSA و MCT یک تجربه 6 تا 12 ماهه کاری لازم دارند. پس عجله نکنید و به تمرین عملی بپردازید.
  3.  تجربههای خود را با دورههای آموزشی تکمیل کنید. دورههای آموزشی مختلف با استفاده از منابع معتبری همانند (MSDN (Microsoft Developer Network یا (MOC (Microsoft Officicial Curriculumبرگزار میشوند. گذراندن این دورهها به کامل شدن تجربههای شما کمک میکند.
  4.  راهنمای آزمون را در سایت مایکروسافت مطالعه کنید.
  5.  در یک آزمون غیررسمی برای کنترل تواناییهای خود شرکت کنید.
  6.  برای شرکت در امتحان شرکت کنید.

   رعایت این گامها و مراحل، شما را در کسب مدرک مورد علاقهتان یاری میکند. اما به یاد داشته باشید که هریک از این مراحل در شرایط مناسب میتوانند نقش مثبتی در این روند داشته باشند. به طور مثال تکمیل تجربهها با استفاده از دورههای آموزشی زمانی موفق است که این دورههای آموزشی از سوی موسسات معتبر و استادانی که از MCT برخوردارند، ارائه شوند. استادانی که خود موفق به کسب این مدرک نشدهاند، نمیتوانند راهنمای خوبی برای شما به حساب آیند. انتخاب و شرکت در آزمونی برای کنترل تواناییها نیز در صورتی موفق و موثر است که آزمونها با پرسشهای استاندارد و با توجه به نکات مدنظر مایکروسافت برگزار شوند. پس دقت کنید که چه مدرکی برای شما مفید است و دورههای آموزشی آن را کجا فرا میگیرد.


نظرات شما ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

فوتو
[عناوین آرشیوشده]

فهرست


10507 :کل بازدید
11 :بازدید امروز
1 :بازدید دیروز

اوقات شرعی


درباره خودم


اخبار کامپیوتر

لوگوی خودم


اخبار کامپیوتر

اشتراک


 

آرشیو


تابستان 1386

طراح قالب